site logo

چرا تلویزیون اینترنتی؟

  • خانه / چرا تلویزیون اینترنتی؟

چرا تلویزیون اینترنتی؟

نفوذ قدرتمند اینترنت در دهه های گذشته تاثیرات انکارناپذیری را در لایه های مختلف جوامع برجاگذاشت و ظهور تلفن ها و تلویزیون های هوشند، اپلیکیشن های موبایل و سامانه های آنلاین به طور کلی سازوکار زندگی مردم را دگرگون ساخت. اما در این میان، هوشمند شدن رسانه های صوتی و تصویری مانند تلویزیون ها از دهه های گذشته در کشورهای پیشرفته، در قالب سامانه های برخط مختلف آغاز گردید و خیلی زود مخاطبان خود را به دست آورد و می توان گفت در میان صنعت های مدرن امروزی، یکی از موفق ترین و پیشتازترین پروژه های فرهنگی – تجاری بود اند. کمپانی های Netflix و Spotify را می توان از نمونه های موفق این تجارت با مخاطبان میلیونی و درآمدهای سالانه میلیارد دلاری دانست.

 

تلویزیون های اینترنتی به چه صورت کار می کنند؟

امروزه تلویزیون های اینترنتی در جهان بیشتر بر پایه دو پروتکل IPTV و VOD بسترسازی شده اند. اگر بخواهیم این دو سیستم را تعریف و با هم مقایسه کنیم، می توان گفت تلویزیون های IPTV تقریبا شبیه به همین تلویزیون های ماهواره ای است که همه می شناسیم و تنها تفاوت آن این است که IPTV ها برنامه های خود را بر بستر اینترنت پخش می کنند ولی تلویزیون های ماهواره ای برنامه های خود را از راه فرستنده و گیرنده های ماهواریی به نگاه بینندگان خود می رسانند. اما تلویزیون های  VOD که خود زیرمجموعه IPTV ها هستند، تفاوت های بیشتری با تلویزیون های ماهواره ای دارند.

تلویزیون های Video On Demand که اختصاراً VOD نامیده می شوند و در ایران نیز با نام “سامانه نمایش درخواستی” یا “سنـد” شناخته شده اند، تلویزیون هایی هستند که از راه وب سایت و یا اپلیکیشن خود برنامه های مختلف تلویزیونی را با “حق انتخاب” در اختیار مخاطب قرار می دهند. حق انتخاب در VOD ها، دقیقا همان وجه تمایز این تلویزیون ها با تلویزیون های ماهواره ای است. بدین گونه که در یک سامانه نمایش درخواستی، مخاطب با ورود به سایت یا اپلیکیشن مخصوص با دنیایی از برنامه های تلویزیونی آرشیو شده از جمله سریال، سینمایی، مستند، ورزشی، سرگرمی، تاک شو و حتی موسیقی مواجه می شود و می تواند انتخاب کند که چه برنامه ای را با چه کیفیتی و به چه صورتی روی کامپیوتر، تبلت، تلفن هوشمند و یا تلویزیون هوشمند خود تماشا کند.

 

وضعیت این سیستم ها در ایران به چه صورت است؟

کمپانی آمریکایی Netflix به عنوان پیشتاز این صنعت در جهان در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد و در ابتدا تنها یک شرکت بسیار کوچک بود که فیلم و سریال را روی DVD به صورت پستی به فروش می رساند. اما امروز نت فلیکس یک کمپانی بسیار موفق است که در بیش از ۱۹۰ کشور جهان فعالیت می کند و توانسته گوی رقابت را از شبکه های مشهور ماهواره ای آمریکا مانند شبکه های مختلف NBC برباید و خود را مالک ده ها استودیوی تلویزیونی نماید.  نت فلیکس اولین سریال خود، خانه پوشالی را در سال ۲۰۱۳ ارائه کرد و سالانه صدها ساعت برنامه تولید می‌کند. در سال ۲۰۱۵ درآمد نت فلیکس بیش از ۷ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۱۶ نت فلیکس بیش از ۷۵ میلیون مخاطب و عضو ثابت داشت.

این ها همه مقدمه ای بود برای اینکه بدانیم که در ایران تا چه اندازه از این قافله عقب مانده ایم و جای چنین سرویس هایی با این همه پتانسیل خالی است! در سالهای دور و نزدیک همواره اشخاص و سازمانهایی مایل به تاسیس ایستگاه های خصوصی رادیو یا تلویزیون بوده اند، اما از آنجائیکه بر اساس قانون، رادیو و تلویزیون در ایران انحصاری در اختیار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است، همه ی این تلاشها به بن بست رسیدند و حتی بعضاً موافقیت های اولیه در رده های بالاتر حکومتی صادر می شد اما با واکنش تند و خشک سازمان صداوسیما مواجه می شد! در سالهای ۹۳ و ۹۴ بالاخره سازمان صداوسیما کمی از خود انعطاف نشان داد و رایزنی های اولیه تاسیس IPTV ها با ۵ اپراتور صورت گرفت اما با تغییر مدیریت بازهم سازمان صداوسیما ساز مخالف خود را نواخت و حق تاسیس هرنوع رادیو و تلویزیون را چه از نوع ماهواره ای و چه از نوع اینترنتی اش را متعلق به خو دانست و مجوزهای قبلی کان لم یکن تلقی گردید!

اما از سوی دیگر میدان، خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی رخ داد و با تلاش ها و پیگیری های معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اولین تلویزیون VOD از سوی این سازمان صادر شد و دیگر مخالفت های دوباره و چندباره سازمان صداوسیما نتوانست مانع از حضور این تکنولوژی در ایران شود. اولین VOD ایران بعد از سالها تاخیر و جای خالی در تابستان سال ۹۴ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز نمود و خیلی سریعتر از آنچه انتظار می رفت مخاطبان خود را به دست آورد و مورد استقبال بسیاری از سینماگران و تهیه کنندگان قرار گرفت. در حقیقت سامانه های نمایش درخواستی می توانند برای سه طیف مختلف جامعه فرصت طلایی ایجاد کنند. اول بینندگان که می توانند هر برنامه ای را که دوست دارند در هرجایی با کیفیتی مناسب ببینند. دوم برای تهیه کنندگان و برنامه سازان که می توانند تولیدات خود را به معرض نمایش بگذارند و کسب درآمد کنند و سوم برای خود تلویزیون که به ازای هر بار تماشای برنامه درآمد کسب می کند.

نظرات اخیر

نظر دهید